Många är de anledningar att börja cykla. Det ger motion, frisk luft och det är den mest miljövänliga metoden för att förflytta sig. Dock borde det talas mer om cykelns betydelse både ur miljösynpunkt och hur ett hälsoperspektiv. I Sverige cyklar många och i de nordiska länderna överlag och överallt i Europa försöker man få alltfler att välja bort bilen och ta cykeln till jobbet istället. Cyklandet har dock fått ett allt större uppsving sedan det först kom ut till allmänhetens kännedom. Numera har alltfler börjat välja att ge sig iväg på cykelsemester istället för att ta bil, buss eller flyg. Det ger en frihetsupplevelse och muskler i benen.
Den första vurmen
Första gången vi fick se folk förälska sig i och intressera sig för cykling var under sent 1800-tal. Det var dock främst män som cyklade eftersom dåtidens höghjuling var något krävande för kvinnor att stiga upp på, på grund av de långa kjolarna. Dock kom tvåhjulingen i form av herr- och damcykel redan under tidigt 1900-tal.
Folk var främst fascinerade av tekniken med den roterande axeln och trampmekanismen och de flesta hade en nyfiken lust till att försöka sig på rörelserna som krävdes av en velociped som cyklisterna kallades på den tiden.
Den andra vurmen för cykling såg vi under första och andra världskriget då det blev en brist på bilar och folk var tvungna att använda andra sätt att ta sig fram. Under andra världskriget tillverkades även cykelbilen som en enklare motsvarighet till en bil i form av samma mekanism som med en cykel. Den underlättade ordentligt!
Dagens kärlek till cyklingen
I dagens samhälle förespråkar man folk att sätta sig på sadeln och börja trampa. I och med att miljön har blivit så förstörd vill man att folk ska ta bilen så lite som möjligt. Dock kan det ibland vara svårt att övertyga människor att cykla längre sträckor men i och med att elcykeln nu finns på marknaden är det många som väljer bort den vanliga cykeln och köper en eldriven hoj istället. Med den slipper du trampa så mycket och du kan därmed åka längre.
Ska främja cykeltrafiken
Många länder strävar efter att främja cykeltrafiken på städernas gator. Det betyder att man bygger nya cykelbanor och underlättar för cyklister och bilister att åka sida vid sida på ett säkrare sätt. Man gör också kampanjer för hur viktig cyklingen faktiskt är. Man försöker också få till ett delmål där 10 % av kortare bilresor ersätts med att folk hellre plockar ut cykeln från garaget eller cykelstället. För turister har man maxat antalet cykelställ och hyrcyklar för att göra egen sightseeing i städerna. Precis som antalet sparkcyklar har också cyklarna utökats i antal för att främja allas hälsa.